יום שבת, 27 באוגוסט 2016

כיצד להתמודד עם הקושי ללכת לבית הספר?


מאמר מאת ד"ר אורה גולן


אנחנו עומדים בפני פתיחתה של שנת לימודים נוספת. כמו בכל שנה ובכל גיל - ילדים והורים חשים בהתרגשות, של התחדשות וצמיחה. בית הספר מעניק הרבה אפשרויות: מכין לחיים, חושף אותנו למקצועות שונים ומגוונים שמגדילים את הסיכוי לבחור בתחומי עיסוק המתאימים לנו, מלמד אותנו לחשוב ולשאול. דבר חשוב לא פחות הוא שבית הספר מאפשר לנו להכיר ילדים בני גילנו וכך נותן לנו הזדמנות לפתח את הכישורים החברתיים שלנו.
מגיל הילדות ועד הבגרות בגן, בבית הספר, בצבא, בשרות הלאומי ובאוניברסיטה אנו נמצאים במסגרות המספקות לנו חשיפה לבני גילנו ללא כל מאמץ מיוחד מצידנו למצוא אותם. כך יש לנו הזדמנות להיות באינטראקציה חברתית משמעותית במשך רוב שעות היום, לרכוש מיומנות חברתית וליצור חברויות המלוות אותנו שנים רבות, לעיתים עד בגרותנו - מה שנקרא "חברי ילדות". מיומנות חברתית זה דבר מורכב ומסובך וכולל למשל את היכולת ליזום קשרים חברתיים, לשמור עליהם, לפגוש חברים מחוץ למסגרת שיוצרת עבורנו את המפגש ולחוש אהובים ומקובלים בקרב החברים שלנו. מיומנות חברתית היא גם היכולת להתקרב למי שנכון לנו ולהתרחק ממי שנכון לנו כאשר הדגש הוא על איכות הקשרים ולא הכמות.
האינטראקציה החברתית בגיל צעיר חשובה לפחות כמו ללמוד לקרוא ולכתוב. כמו שאדם ללא יכולת לקרוא ולכתוב יתקשה להשתלב בעבודה ולהתפרנס, כך אדם ללא כישורים חברתיים עשוי להיות מוגבל ביכולת שלו לפרנס את עצמו ואת המשפחה שלו ולהיות מאושר. לעיתים אני פוגשת בטיפול אנשים בוגרים ללא כישורים חברתיים וללא חברים. אין להם את הכלים והידע ליצור חברויות.
מי שלא מנצל את השנים הצעירות בכדי לרכוש ולשפר כישורים חברתיים וליצור חברויות עשוי למצוא את עצמו מתמודד עם קושי גדול. בגיל הבוגר קשה יותר לפתח כישורים חברתיים ויש פחות הזדמנויות לכך. מקומות העבודה לא תמיד מאכלסים עובדים רבים או בני אותו גיל ולא תמיד מוצאים חברים של ממש במקום העבודה.
בעייה נפוצה שאנו מטפלים בה בקליניקה היא ילדים שיש להם קושי ללכת לביה"ס. זה מתבטא בחוסר רצון ומוטיבציה לקום בבוקר, מרבים בתלונות על כאבי בטן וראש ותחושות פיזיות לא נעימות, פחדים, קושי לשחרר את ההורים ועוד. אנו פוגשים ילדים שלא הולכים לביה"ס שבועות וחודשים במצטבר. חשוב להבין שקושי ללכת לבית הספר או התנגדות לכך מעידה על מצוקה. לא תמיד הילד יודע להסביר את הקושי, הוא חש אותו ומבטא אותו בהתנגדות ללכת לבית הספר.
הסיבות להתנגדות של הילד ללכת לבית הספר רבות ומגוונות: קושי בדחיית סיפוקים, הילד חווה הצקות או בריונות, קושי עם מורים, קושי בהבנת החומר הנלמד, פחדים, בעיות התנהגות ושמירה על גבולות, התנגדויות של גיל ההתבגרות ועוד. יש ילדים ביישנים וסגורים המתמודדים עם חוסר בטחון ודימוי עצמי נמוך ולכן חוששים להגיע לביה"ס ולהיות באינטראקציה חברתית. לפעמים זה לא קשור כלל לבית הספר אלא לאירועים בחיים, ילדים שחוו דברים לא פשוטים המשפיעים עליהם כמו תאונה או משבר בתוך המשפחה שגורמים להם לא לרצות לצאת ולהחשף חברתית.  
חשוב להורים להיות ערניים, כאשר הם מזהים סימני מצוקה ראשוניים שנמשכים יש להתייחס ולדבר עם הילד. באמצעות הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים עזרנו להרבה ילדים ובוגרים צעירים להשתלב במסגרת, לחזור לבית הספר, לשפר כישורים חברתיים ולהנות מהמפגש החברתי שבית הספר מזמן. אני תמיד אומרת שכישורים חברתיים חשובים יותר מהשגים לימודיים כי בסופו של דבר אנחנו עובדים עם אנשים וחיים עם אנשים וצריכים לדעת כיצד להסתדר איתם.  
לקריאה נוספת על שיטת הטיפול לחצו כאן