יום שני, 21 בנובמבר 2016

מפרידים כוחות

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

כאשר אנו נמצאים בקשר ארוך טווח, אנחנו נקשרים לבן או בת הזוג ומפתחים ציפיות ותקוות מסוימות לגבי העתיד. ככל שהקשר נמשך זמן רב יותר, כך עולות הציפיות שלנו ובמידה והקשר מסתיים – הפרידה עלולה לטלטל את בני הזוג. פעמים רבות, בין אם הפרידה נעשתה בהסכמת שני הצדדים ובין אם ביוזמה של אחד מבני הזוג, פרידה כזו גורמת לכאב רגשי גדול ועמוק מאוד. אנשים מסוימים מתקשים להתמודד ולהתגבר על הכאב, והדבר עלול להשפיע על תפקודם ואפילו על בריאותם. במקרים בהם מדובר בבגידה או בהתנהגות לא נאותה של אחד מבני הזוג, או אפילו הידיעה כי הצד השני כבר המשיך הלאה – מעצימים את הקושי להתמודד ולהתגבר נוכח תחושות הפגיעה והעלבון.
יש מצבים בהם צריכים להמשיך להיות בקשר עם האקס (ילדים משותפים או קשרי עבודה), וסיטואציה זו מעוררת את הכאב כל פעם מחדש. יחד עם זאת, לאנשים אחרים קשה יותר דווקא כאשר הקשר עם האקס נותק באופן פתאומי ובצורה חדה, וכעת הם צריכים למחוק ברגע את כל הזיכרונות והחוויות מהזמן המשותף שלהם ביחד.
בחלק ממערכות היחסים, כשכבר מבינים שיש בעיות שלא ניתן לגשר עליהן אבל צד אחד לא מעוניין להיפרד, לעיתים מנסים להשתנות ולהתאים את עצמם כך שימשיכו לאהוב ולקבל אותם. ביקורת מתונה על התנהגות בן או בת הזוג במערכת היחסים היא סבירה, אך לא ניתן לשנות את אופיו של האדם בשביל ליצור שלום בית ולא ניתן לגרום למישהו לאהוב אותנו יותר. קל ליפול לטעות זאת וכשזה קורה, אנחנו בעצם שוחקים ומאבדים את העצמי שלנו.
הטיפול במרכז אורה גולן – לשים איקס על האקס – נועד בדיוק בשביל לשחרר כאב רגשי שנובע ממערכת יחסים שנגמרה. הטיפול עצמתי מכיוון והוא מאפשר למטופל להמשיך הלאה ולעשות את הבחירות הנכונות עבורו.

מספר דוגמאות למטופלים שעברו בהצלחה את הטיפול:
לפני 3 שנים גבע ודנה (כל השמות שמורים אצלנו), זוג בשנות ה-40 לחייו, הגיעו יחד לטיפול. הם התחתנו בגיל צעיר, הביאו ילדים ופתחו עסק משותף ביחד. ללא סיבה ניכרת לעין, דנה התחילה להתרחק מגבע וברגע שהוא שם לב לכך, הוא ניסה לעשות כל מה שביכולתו כדי לשמור על מערכת היחסים שלמה. גבע העיד כי הם תמיד היו חברים טובים וכי באמת לא הייתה סיבה ספציפית לסיום הקשר. יום אחד, דנה הודיעה כי היא לא מעוניינת בקשר אינטימי מכל סוג שהו ושהיא רוצה להיפרד. גבע לא יכל להתמודד עם המחשבה שאחרי שהם יפרדו, היא בכל זאת תתחיל זוגיות חדשה ומחשבה זו העיקה עליו כל כך, עד שהוא כמעט ולא תפקד. לאחר הטיפול, גבע מעיד על עצמו כי הצליח לנתב את המחשבות שלו לכיוונים אחרים ולמלא את החיים שלו בתוכן חדש. הוא נפתח לאפשרויות חדשות וכיום לאחר 3 שנים, גבע מצא זוגיות חדשה ואילו דנה שעדיין לא מעוניינת בקשר חדש, מתארת שחיה יותר בשלום עם עצמה.

רבקה, הגיעה לטיפול לאחר 16 שנות נישואין ושני ילדים משותפים. היא העידה כי תמיד חשבה שהזוגיות שלה הייתה טובה ובריאה. במהלך השנים דאגה לחברה קרובה שהייתה מגיעה לעיתים קרובות לבקר אותה בביתה. החברה הייתה גרושה ולאחר זמן מה, בעלה הודיע לה בפתאומיות כי הוא עוזב את הבית ועובר לחיות עם חברתה. הכאב ותחושות הפגיעה שרבקה חוותה משני הצדדים היו כה עוצמתיים שהיא חשבה שלעולם לא תוכל להמשיך הלאה. לאחר הטיפול, רבקה מעידה על עצמה כי היא מצליחה להתמקד בעצמה ובדברים שחשובים לה, עובדת על הצבת גבולות ובניית אימון מחודש באנשים.

חנן, עבר את הטיפול אחרי שאשתו עזבה את הבית, לאחר 15 שנות נישואין. ללא הודעה מוקדמת, אשתו הודיעה לו על כך שהיא התאהבה באשה ושהיא עוזבת את הבית בשביל לחיות איתה את חייה. ההודעה על השינוי המפתיע והדרסטי, השפיע קשות גם על חנן וגם על בנותיהם המתבגרות. בעזרת הטיפול, המאתר את החסמים הרגשיים בצורה מאוד ממוקדת, חנן מעיד על עצמו כי הוא השתחרר מתחושת הבגידה וממשיך הלאה.