יום שישי, 16 באוקטובר 2015

"לא בא לי..." האם המשפט הזה מוכר לכם?

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

עצלות יכולה להיות תכונה נהדרת ואיומה גם יחד. המצאות רבות הגיעו לעולם בזכות עצלנים. אומרים שמלחמות ועצלנים קידמו את העולם הכי הרבה. עצלנים נאלצים להמציא דברים כדי שלא יצטרכו להתאמץ. למשל השלט של הטלוויזיה, שואב אבק אוטומטי, מדיח כלים, מכונת כביסה, יבשן, תעשיית המזון המהיר ועוד ועוד. עצלנים יצירתיים הפכו את התכונה הזו לחיובית וכך גם אחרים נהנים ממנה.
לעומתם ישנם הרבה אנשים עצלנים שתכונה זו מנהלת אותם. הכל נראה להם כמעמסה קשה, מאמץ גדול מידי, כבד מידי, רחוק מידי והתגובה האופיינית היא: לא בא לי, אין לי חשק, אין לי כוח... כאשר המיקוד במהלך היום הוא על כמה החיים קשים, נפגעת שמחת החיים וכך גם איכות החיים.
הנוחות של החיים כיום מעודדת עצלות. מגיל צעיר מבלים ילדים שעות מול מחשב וטלויזיה וניזונים מגירויים שמסופקים להם. הסקרנות, שהיא תכונה מולדת אצל ילדים המעודדת אותם ללמוד, לחקור את סביבתם, לחקות את הבוגרים סביבם ולהתנסות בדברים חדשים, מתנוונת ואת מקומה תופסת במהירות פאסיביות וכבדות. קשה להם לגייס את עצמם למצוא תחומי עניין, להעסיק את עצמם ומאוחר יותר לפתח ולהתפתח לכיוונים הנכונים עבורם. שום דבר לא מעניין, אין כוח ללמוד לחקור ולהתעמק במשהו, הכל צריך להיות מהיר ברור שטחי ונגיש. נוצר צורך לריגושים אשר השפעתם מתפוגגת במהירות. קל להדרדר משם למקומות של תסכול, תקיעות, עייפות, דיכאון, חרדה, לחץ, ואף חמור מכך, אובדן משמעות וטעם לחיים.
אז מה בכל זאת ניתן לעשות עם התופעה?
·   טיפ עבור ההורים שבינינו: תשתמשו בסקרנות הטבעית של ילדכם הקטנים ותמנפו אותה ללמידה משותפת שלכם ושלהם. תוכלו להשקיע 5 דקות בכל פעם כדי לחקור וללמוד משהו חדש ביחד.  
עבור ילדים גדולים יותר אפשר להשקיע ביצירה או פרויקט משותף. ללכת ביחד לחוג או לתכנן חופשה משותפת.
·   טיפ עבור הבוגרים שבינינו: בכל יום תלמדו לפחות משהו אחד חדש ושתפו מישהו במה שלמדתם. אפילו 5 דקות מספיקות כדי ללמוד משהו... בעיקר כשהיום כל המידע נגיש לנו בלחיצת כפתור.
כאשר העצלות מנהלת אותך או את ילדיך, מומלץ להכיר בכך ולפנות לעזרה. הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים קצר, ממוקד, ללא שיחות, הנחיות או תרגולים. אנו משתמשים בכושר התנגדות השריר, מלל, מגע עדין והדמייה במספר מפגשים קצרים. מטרת הטיפול היא לפתוח אופציות רגשיות, לצאת מהעצלות והתקיעות ולגלות מחדש את הסקרנות ושמחת החיים.  
לפרטים על הטיפול הרשמו בטופס ההרשמה