יום שלישי, 1 בדצמבר 2015

איך גוש מתכת יכול לעוף?

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

מטוס זה דבר לא הגיוני.
ההיגיון הבריא ונסיון החיים שלנו עם כוח המשיכה קובעים בוודאות שמטוס לא יכול להיות באוויר ועוד לאורך זמן. לא הגיוני שגוש מתכת בכזה גודל ובכזה משקל יכול לעוף באוויר. אבל... מיום לידתנו אנחנו יודעים שזה אפשרי וקורה כל יום, כל היום ובכל העולם - אנשים טסים. הנתונים מראים שמטוס הוא כלי התחבורה הבטוח ביותר. למרות שקרו תאונות ופיגועים עדיין הרבה פחות אנשים נהרגו בטיסה מאשר מתאונות דרכים וממחלות.
לא מעט אנשים, ילדים ובוגרים סובלים מפחד או חרדה מטיסות. כמו כל פחד וחרדה זה מופיע פתאום. לחלקם היא הופיעה למרות שטסו פעמים רבות בחייהם ולא קרה להם דבר ולחלקם התעוררה למרות שלא טסו מעולם או טסו פעמים ספורות. לא תמיד מטופלים יודעים לדווח מה עורר את החרדה. חלק מקשרים זאת לטיסה מפחידה עם הרבה טילטולים וכיסי אוויר. הרבה אנשים מדווחים על התעוררות החרדה לאחר אסון או כמעט אסון תעופה שדווח בחדשות.
הפחד לרוב נובע מהצורך בשליטה ובא לידי ביטוי החל מהקושי לחשוב בכלל או לתכנן טיסה, בהזמנת כרטיס טיסה, לילות לבנים בימים שלפני טיסה וכמובן בטיסה עצמה. בין החרדים שכן עולים לטיסה, יש את אלו שמחזיקים את הכיסא במשך כל הנסיעה ונמצאים במתח רב וכעס על האנשים הרגועים שישנים סביבם או קוראים ספר, יש את אלו שלוקחים כדורי הרגעה לפני ו/או בזמן הטיסה ויש כאלו שחווים סימפטומים של חרדה כגון: קושי בנשימה, הזעת יתר, רעד בלתי פוסק, דופק מהיר, כאבי בטן וראש, בחילות, הקאות ורצון אדיר לצעוק ולברוח. חרדת הטיסה פוגעת באיכות החיים של הסובלים ממנה אך גם בחברים ובני משפחה. הם נמנעים מלצאת לחופשה בחו"ל, לא מבקרים בני משפחה שחיים בחו"ל ואפילו מסרבים לקבל מתנה של חופשה בחו״ל ממקום העבודה. ההשפעה כמובן יכולה להיות רחבה הרבה יותר. לדוגמא- היא יכולה ליצור בעיות חברתיות כשכל החברים רוצים לטוס ביחד ויכולה לגרום לסרב לעבודה חדשה ומצויינת בגלל שקיימת בה דרישה לטוס.


חרדת הטיסה, כמו כל חרדה אחרת, אם היא לא מטופלת יכולה רק להחריף. במרכז אורה גולן יש טיפול יעיל, מדויק וקצר לנטרול מחסומים רגשיים המנטרל את חרדת הטיסה ומעלים אותה. מטרת הטיפול לאפשר לאדם להגיב בפרופורציה, לשחרר את הצורך בשליטה, להיות רגוע ונינוח ולטוס בנחת. יותר מזה, טיסה היא זמן מנוחה. עושים עבורנו את העבודה, אין לנו אפשרות לקבל טלפונים. זמן לראות סרט, לקרוא ספר, לאכול ולישון. זה כל כך כיף. אז למה שנמנע מעצמנו להנות שאנחנו רואים שאחרים עושים את זה ומצליחים?