יום שלישי, 29 במרץ 2016

מה היא תחזוקה רגשית ולמה היא כה חשובה

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

יולי, בת 35 מנהלת בכירה בהי טק ובזכות כישוריה, קודמה במהירות לתפקיד ניהולי בכיר. היא הגיעה למרכז אורה גולן וסיפרה שלמרות שהיא מוערכת ומצליחה מאד היא אינה מאושרת. במהלך הטיפול היא סיפרה על אירוע שקרה לה לאחרונה עם אביה, שהוא אדם משכיל ודעתו חשובה לה מאוד. ביום בו הזמינה אותו לראות את דירתה החדשה (המרשימה והיוקרתית) שרכשה בעצמה, היא הייתה נלהבת מאוד לשמוע את דעתו. מה רבה הייתה אכזבתה כאשר הדבר הראשון שאמר לה אביה בכניסה לדירה היה "מה זה הכתם הזה שיש לך על החולצה?" מאותו הרגע, כבר לא שינה בעיניה מה נאמר אחר כך. דבריו פגעו בה מאוד ובעקבות אירוע זה היא החליטה להגיע למרכז בכדי להתנקות מבחינה רגשית.
בהמשך הטיפול, היא הבינה שלאורך כל חייה אביה לא ידע לתת לה מילה טובה או לפרגן לה בהצלחותיה. הערות שליליות וביקורות לעומת זאת, תמיד נאמרו, גם אם במסווה תחת מעטה הסמכותיות, ההשכלה והתארים שלו.

חשוב לנו מאוד לשמור על בריאותנו ואנחנו מודעים לכך שבשביל שיהיה לנו גוף בריא, עלינו לדאוג לו באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית, בדיקות רפואיות מידי פעם ומספר שעות שינה מסודרות. בשביל לשמור על בריאותנו חשוב לא פחות לשמור על תחזוקה רגשית ולקיים לפעמים ניקוי רגשי.
ברור לנו כאנשים בוגרים שאנו אחראים על ההתנהגות שלנו, על הדברים שאנו אומרים או עושים ועל ההחלטות שאנחנו מקבלים. באותה מידה, עלינו להבין כי אנו אחראים גם על הרגשות והמחשבות שלנו, המושפעות מהמידע והמסרים שאנו נחשפים אליהם במהלך היום.
אנו חשופים על בסיס יומי להרבה מאד מסרים שליליים ולא תמיד אנחנו מודעים לכך ולהשפעות שלהם עלינו:
בתקשורת - החדשות שנשמע ונראה יהיו לרוב שליליות וגם הפרסומות, מספקות לנו כמויות אדירות של מידע ״חיוני״ המתאר מה חסר לנו בשביל להיות מושלמים. הימצאות יחד עם אנשים פסימיים שדואגים לומר רק ביקורת שלילית ומבטלים כל יוזמה או רעיון חדש ונותנים תחושה ש״הכל אבוד" ו"אין סיכוי שמשהו יצליח". קשיים של החיים כגון עימותים, מעברים, מחלות, קשיים כלכליים וכו'. החשיפה לאותם מסרים שליליים משפיעה על בריאותנו מבחינה רגשית וגם מבחינה גופנית ומכאן חשיבותה של תחזוקה רגשית. ביכולתה לנקות ולנטרל את העומס הרגשי ואת המחסומים הרגשיים שנוצרים עקב חשיפה למסרים שליליים או כאשר אנו נתקלים בפני מצבים הקשים להתמודדות.

תחזוקה רגשית מומלצת לאנשים שסיימו טיפול בסיסי לנטרול מחסומים רגשיים ורוצים לשמור על חוסן רגשי. התחזוקה הרגשית יכולה להתבצע ארבע פעמים בשנה, אחת לחודש, לפני קבלת החלטות חשובות או כתוצאה משינויים בחיים. הטיפול מפחית רעשי רקע ועוזר בביצוע בחירות נכונות למימוש הפוטנציאל האישי.
מטופלים שאימצו זאת כדרך חיים מתארים שעבורם תחזוקה רגשית יכולה להיות משולה למצוף – גם אם תטביע אותו, הוא ימצא את הדרך לחזור חזרה. שמירה על תחזוקה רגשית באופן קבוע שומרת על איזון גם כאשר נתקלים בקשיים או בסיטואציה מלחיצה במיוחד.