יום שני, 27 ביוני 2016

כיצד תחזוקה רגשית תורמת במניעת מחלות?


מאמר מאת ד"ר אורה גולן

המחקרים בשנים האחרונות מדברים על כך שכל המחלות הקשות – סכרת, לחץ דם, שבץ מוחי, סרטן, מחלות כרוניות של כאבים ועוד קשורות למצבו הנפשי של האדם כגון המאמר (HOW EMOTIONS MAY CONTRIBUTE TO CANCER. by Subhuti Dharmananda, Ph.D., Director, Institute for .(Traditional Medicine, Portland, Oregon
כשאנחנו נמצאים לאורך תקופה במצבים של לחץ גדול וחרדה אנחנו למעשה מתישים את עצמנו. התשה ברמה הרגשית לאורך זמן פוגעת בצורה ישירה ומחלישה את המערכת החיסונית, מה שחושף אותנו למחלות ופוגע בבריאותנו.

לאופן בו הסביבה משפיעה עלינו והאופן בו אנו מגיבים לסביבה יש קשר לסיכוי להתפרצות מחלות.
למשל נטייה גנטית לחלות במחלה מסוימת מגדילה את  הסיכוי שמחלה תפרוץ אך מדוע יש אנשים שאצלם המחלה פורצת בגיל צעיר ואחרים בגיל מבוגר?
מדוע היא פורצת אצל אחדים באופן קל ואחרים באופן קשה?
ומדוע היא לא פורצת אצל כל אלו שנושאים את הנטייה הגנטית?  
ובאופן כללי נשאלת השאלה - מה ניתן לעשות?

אנחנו כמובן לא יכולים לשנות את הנטייה הגנטית שלנו ולא יכולים להכתיב אירועים שונים שגורמים לנו ללחץ אבל ניתן לשמור על האנרגיה והבריאות העתידית שלנו בכך שנמנע מהמערכת הרגשית שלנו להגיב בצורה שגורמת לשחיקה ולהתשה לאורך זמן. התשה רגשית כוללת: לחץ, מתח, חרדות, דאגות, פחדים, דיכדוך, תקיעות, מריבות, צעקות, התמודדות עם מערכת ציפיות טובענית שלך מעצמך או של אחרים ממך, הערכה עצמית נמוכה, דימוי עצמי נמוך, חוסר בטחון, קושי להתמודד עם שינויים ועוד. כמובן שכל אחד חש תחושות אלו במהלך החיים ואף יותר מפעם אחת. כאשר תחושות אלו דומיננטיות ללא הפוגה, מבלי שחשים רגועים ונינוחים, ללא תחושת חיוניות ושמחת חיים מתחילה השחיקה והפגיעה במערכת הרגשית והחיסונית. בכדי לשמור על המערכת הרגשית מומלץ לבצע תחזוקה רגשית באמצעות טיפולים לנטרול מחסומים רגשיים שניתן לעשות תקופתית. כמו שטיפולי שיננית תקופתיים חשובים לשמירה על בריאות הפה והגוף טיפולי תחזוקה רגשית חשובים לשמירה על המערכת הרגשית. טיפולים אלו עוזרים לאדם להתמודד עם מצבים שונים, להגיב בפרופורציה תוך הפעלת שיקול דעת ולעשות את הבחירות הנכונות בהתחשב בנסיבות.
המטרה כמובן אינה להפוך אדם לאדיש או רדום רגשית. תגובה רגשית חזקה ואפילו קיצונית היא תקינה במצבים מסוימים אבל לאחר מכן צריך להתחיל תהליך של רגיעה והסתגלות הכולל גם קבלת החלטות וביצוע פעולות מסוימות.

למידע נוסף בנוגע לנטרול מחסומים רגשיים לחצו על הקישור