יום שבת, 16 בינואר 2016

בעיות התנהגות אצל ילדים וקושי בהצבת גבולות

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

ישנם ילדים שהם אתגר גדול וקשה מאד עבור הוריהם לגדל אותם. מגיל צעיר יש להם בעיות התנהגות קשות, דבר שיוצר בבית התנהלות של טרור. הילדים מושכים תשומת לב שלילית במשך כל היום, בודקים גבולות, נוטלים סיכונים, מסכנים אחרים, צועקים, צורחים ומשתמשים בכוח, אימפולסיביים, עם קושי בדחיית סיפוקים (קושי לשמוע לא! חייבים לקבל מיד ועכשיו את מה שרוצים).
ההורים ובני הבית לפעמים כל כך חסרי אונים ומפחדים מהילדים, עד שהם נכנעים לתכתיבי הילד כדי לייצר שקט רגעי בבית. לפעמים רק ילד אחד מבין האחים מתנהג כך וההורים אינם מבינים מדוע ילד אחד כל כך שונה מהאחרים.

לבעיות התנהגות אצל הילד יכולות להיות סיבות רבות. (היכן שרשום ילד הכוונה גם לילדה).
כמה סיבות אופייניות:
  1. בעיות התפתחות - ילד שכישורי התקשורת שלו אינם מפותחים מספיק לכן הוא מתקשה להסביר את עצמו מתוסכל בקלות ומגיב באימפולסיביות ואלימות.
  2. בעיית קשב וריכוז והיפראקטיביות - משתעממים מהר, קושי לשבת בשקט ולהקשיב, תזזיתיות, צורך להיות עסוקים במשהו שמרעיש או מפריע לאחרים.
  3. מחסור בשעות שינה - עקב ריבוי הגירויים הזמינים באמצעות הטלוויזיה והמחשב הרבה ילדים אינם מקבלים מספיק שעות שינה. כאשר הילד עייף וקשה לו לקום בבוקר ולהתחיל את היום זה משפיע על ההתנהגות.
  4. תזונה לקויה - ילד שאינו מקבל מספיק מזון מזין יהיה חלש ועייף דבר שמשפיע על ההתנהגות. ישנם מזונות שהילד רגיש אליהם שפועלים עליו כמו סמים הגורמים להתמכרות ומשפיעים על ההתנהגות.
  5. פעילות ספורטיבית חסרה - ילד שאינו פעיל ספורטיבית יכול לחוש חוסר שקט שמתבטא בבעיות התנהגות.
  6. אלרגיות - אקזמה, אטופיק דרמטיטיס ועוד גורמים חוסר שקט וחוסר נוחות בגוף ומשפיעים על איכות השינה ומשפיע על ההתנהגות.
  7. דלקות אוזניים חוזרות - יוצרות נוזלים באוזנים שפוגעים בשמיעה ומקשים על הילד לפתח שפה, לתקשר ולקרוא קודים חברתיים.
  8. מצוקה וחרדה - ילד שנמצא במצוקה או חרדה יכול להביע זאת על ידי בעיות התנהגות. לעיתים המצוקה והחרדה מובנים ונובעים עקב שינויים, מעברים, משברים, הטרדות, מחלות, תאונות, מוות ועוד.
  9. הורים מתקשים להציב גבולות - חוששים לכעוס להעליב ולפגוע בילד. ההורים לא היו רוצים שיתנהגו אליהם באופן שהם צריכים לנהוג בילדיהם. ויתכן שהם כילדים שמרו על גבולות מבלי שהיה צריך להציב להם אותם, ויתכן שהם גדלו תחת גבולות מופרזים לכן מעדיפים לתת הרבה יותר חופש שעבור הילד זה יותר מידי כי הילד שלהם צריך גבולות יותר ברורים ויותר נוקשים.
  10. הורים עמוסים - ההורים עמוסים עייפים מתמודדים עם הרבה קשיים ואינם מסוגלים לתת לילד מספיק תשומת לב ולבלות זמן איכות איתו.
  11. גישות חינוך שונות בין ההורים - ההורים אינם מצליחים לבחור קו חינוכי ולדבר בקול אחיד מול הילד. לעיתים חוסר ההסכמה בין ההורים כל כך גדול כך שההורים מבטלים את הגישה החינוכית אחד של השני.
  12. הורים מזינים התנהגות לא תקינה - לעיתים ההורים בצורה לא מודעת וכמובן לא מכוונת מזינים התנהגות לא תקינה של הילד. לפעמים ניתן לראות שהתנהגות הילד אינה תקינה במיוחד בנוכחות אחד ההורים.

כשבני המשפחה מזהים בעיות התנהגות חיוני מאוד שיקבלו עזרה (גם ההורים וגם הילד) ובשום פנים ואופן לא לחשוב שזה דבר חולף. אסור להמעיט בחומרת הבעיה ולהתייחס אליה במילים כמו "הילד שובב", "זה הגיל" ו"זה יעבור". הילדים האלו נמצאים במצוקה גדולה ובסיכון גבוה מאוד להתדרדרות למקומות לא טובים, כמו התנהגות בריונית פשע וסמים. ככל שבעיות ההתנהגות נמשכות זמן רב הן מתקבעות והם לומדים שהדרך היחידה שלהם להשיג דברים היא על ידי תשומת לב שלילית והתקשורת שלהם עם הסביבה היא על ידי בדיקת גבולות והפעלת כוח ושליטה.

חשוב לוודא שלילד אין מחסור בשעות שינה, שהתזונה תקינה, שאין בעיית התפתחות, בעיית קשב וריכוז ועוד.  לפעמים שינוי קטן יכול להביא שיפור גדול. במידה ובעיות ההתנהגות ממשיכות מומלץ לנטרל מחסומים רגשיים הן להורים והן לילד. הטיפול קצר ממוקד ללא שיחות או הנחיות ומאפשר להתנהל אחרת לפתור בעיות ולראות תוצאות.