יום ראשון, 10 בינואר 2016

הפריצה והחרדה - התמודדות עם פריצות

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

פריצה לבית היא חוויה קשה וטראומטית ואנשים רבים לא מצליחים להתאושש ממנה גם אם לא נגנב דבר
מהבית. הסיבה לכך היא שהבית מסמל עבורנו מקום מוגן ובטוח והפריצה מערערת את תחושת הבטחון. התמודדות עם פריצה הביתה קשה יותר מאשר התמודדות עם גניבת רכב למשל, גם אם כלכלית, גניבת רכב היא עולה יותר.
אנשים שפרצו לביתם, או שפרצו לבית שנמצא בקרבה סובלים פעמים רבות מחרדות, לחץ, מתח, קושי בריכוז, פחד להיות בבית, הפרעות שינה ובודקים פעמים רבות שכל הבית נעול וסגור לפני שעוזבים אותו או לפני שהולכים לישון. גם אם רק אחד מבני הבית חווה את הפחדים האלו בהתחלה, זה מערער את כל המשפחה. כשהילדים מפחדים ומביעים את זה בהתנהגותם, להורים קשה להרגיע מכיוון שאין תחושת ביטחון והגנה בבית.

אחד האמצעים המוכרים והנפוצים ביותר להתמודדות עם פריצות הוא התקנת מערכת אזעקה בבית, אך אם האזעקה הופעלה בטעות- החרדה מתעוררת לרמות קשות מאוד.
למרכז אורה גולן הגיעה משפחת לוי, משפחה בת 5 נפשות שהילד הגדול בן 9. משפחת לוי מתגוררת במושב בדרום הארץ ולאחר שהילדים הושכבו לישון הייתה פריצה לביתם. כשהאב שמע רעשים וקם לבדוק ראה דמות בבית ולפני שהספיק להגיב הפורץ ברח מבלי לקחת דבר. מאז המשפחה חוותה חרדה ופיתחה הפרעות שינה. בנוסף לכך, האם פחדה להישאר עם הילדים לבד בבית והילדים פחדו להיכנס לחדרים בלי ליווי.
בסיום הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים המשפחה חזרה לישון בלי הפרעות ולא הייתה בעיה להישאר בבית גם בלי נוכחות האב. המשפחה הבינה שמה שיתרום לתחושת הביטחון שלהם הוא כלב ולכן אימצו ועשו הסדר עם השכנים שעוזרים ותומכים אחד בשני.
הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים מאפשר לחזור לפרופורציה ולהירגע, גם שנים לאחר חווית הפריצה.