יום ראשון, 31 בינואר 2016

ילדים של החיים - התמודדות עם ילד עם מגבלה

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

אספרגר, שיתוק מוחין ואוטיזם, הן רק שלוש דוגמאות לשלל הבעיות היוצרות מגבלות ומשפיעות על התפקוד ועל התפתחותו של הילד לאדם בוגר ועצמאי. ילד עם בעיה התפתחותית או מגבלה כלשהי הוא תעלומה מכמה סיבות:

1. קשה להורים להכיר בכך שיש להם ילד עם בעיה.
2. לאחר שמבינים שיש בעיה, קשה לאבחן ולהגדיר אותה.
3. לאחר האבחנה צריך לבחור כיוון טיפולי אינדיווידואלי ומותאם לילד.
4. מעל בעיות אלו, תמיד תרחף עננה עם סימן שאלה גדול מכיוון שלא ניתן לדעת בוודאות עם מה הילד יכול להתמודד ועם מה לא. היכן לדחוף ולעודד אותו להתאמץ ומתי לגונן עליו.

הורים לילד עם מגבלה מתמודדים עם הרבה קשיים ודילמות מאחר וגידולו דורש יותר דאגה, טיפול ותשומת לב ובו-זמנית, מעורר גם חרדה ולחץ. ככל שילדים אלו גדלים ומתפתחים כך גדלות הדאגות. בשונה מילד בריא, שככל שגדל כך גדלה עצמאותו עד כדי שחרור מוחלט מההורים, ככל שגדל ילד עם מגבלה, כך גדלה גם תחושת חוסר הוודאות לגביו ולגבי יכולותיו.
בנוסף לקושי הקיים בהתמודדות עם גידולו, ההורים מתמודדים עם קשיים, דאגות וחרדות נוספות: החשש להביא ילדים נוספים לעולם, החשש המתמיד מפני גילויי מגבלות דומות אצל הילדים הנוספים, הקושי למצוא את האיזון בין כמות תשומת הלב וההשקעה שנותנים לילד עם מגבלה לעומת זו הניתנת לילדים האחרים.

הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים עוזר להורה לעשות בחירות נכונות, להשקיט רעשי רקע, לשחרר לחצים, להתמודד עם הקשיים ולמצוא את האיזון האינדיבידואלי שמתאים לו ולמשפחה. הטיפול מתאים גם לילד עם מגבלה. הטיפול אינו פותר את המגבלה אך הילדים שנולדים איתה, מתמודדים עם מחסומים רגשיים שמנהלים אותם ומשפיעים על התפקוד שלהם. יש לנו דוגמאות רבות של ילדים שתפקודם השתפר והפתיע לטובה לאחר הטיפול.