יום שני, 15 בפברואר 2016

קניית דירה ראשונה

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

בפני כמעט כל זוג צעיר ממעמד הביניים שהתחתן לא מזמן, ניצבת השאלה – האם לקנות דירה או להמשיך לחיות בשכירות.
זוג צעיר המתמודד עם קניית דירה מתמודד לא רק עם כל אנשי המקצוע והמסמכים הרשמיים שיש לדאוג להם במסגרת התהליך, אלא מתמודד גם עם חרדה גדולה מאוד. החרדה נובעת ממספר סיבות עיקריות:

1. ברוב המקרים, מדובר בזוג צעיר שרק מתחיל לבנות את התא המשפחתי המשותף, לאחר שנים של עצמאות כלכלית בהן כל אחד מבני הזוג היה אחראי על הוצאותיו. בני הזוג מגיעים לרוב בלי ידע מוקדם לגבי ניהול משק בית כלכלי משותף ואינם עומדים מראש על המשמעויות של תשלומי משכנתא וחשבונות קבועים.
2. ההחלטה לקנות את הבית מרגישה כהחלטה גורלית ומחייבת מאחר ולוקחים בחשבון מגוון גורמים כמו הסביבה בה רוצים לגור, מחיר הדירה, קירבה לשירותים ציבוריים והמרחק למקום העבודה.
3. קניית הדירה מהווה התחייבות כספית גדולה מאוד. יתכן וההתחייבות תהיה גדולה מידי עבור הזוג וסכום הקנייה יהיה גבוה ממה שיוכלו להתחייב אליו.
4. מלבד ההתחייבות עצמה, מאחר ומדובר בסכום כסף לא מבוטל, הזוג חרד פתאום מפיטורין ואיבוד מקום העבודה (או במילים אחרות- הפסקת מקור הכנסה קבועה) ומשינויים אפשריים בשטח, כמו בנייה באזור המגורים החדש וכו'.
5. החדשות בתקשורת אודות קבלנים שפשטו את הרגל או על אנשים שנשארו בלי דירה ובלי חסכונות, כתוצאה מרמאיות כאלה או אחרות של קבלנים ועורכי דין, לא תורמים להורדת סף החרדה.
6. מרוב עצות לא יודעים לבחור את הדרך הנכונה. הורים, שכנים וחברים יתנו מגוון עצות, לעיתים מנוגדות ולרוב מבלבלות מאוד. מתוך אוקיינוס המידע, צריך לדעת לעשות את ההחלטות הנכונות לזוג ולהיות שלמים עם ההחלטה. חרטה לאחר מכן יכולה רק להעיב על הקשר ולהגביר את רמת החרדה.

כל הלחץ והחרדה שעוברים על הזוג יכולים להתבטא במתח בתוך מערכת היחסים הזוגית. אחת הסיבות לכך היא באמת חוסר הניסיון של הזוג בהתמודדות עם ניהול משק כלכלי משותף. שני בני הזוג צריכים להגיע להחלטה משותפת מאחר ומדובר בכסף של שניהם. אלו החלטות אשר ישפיעו על המשך חייהם המשותפים בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

מרגע קבלת ההחלטה של קניית הדירה, מומלץ להגיע לטיפול בנטרול מחסומים רגשיים. הטיפול יעניק לכל אחד מבני הזוג את הכלים והיכולת להפנות הצידה את רעשי הרקע וההפרעות השונות, ולהתמקד בקבלת החלטות וביצוע בחירות הנכונות לזוג.
השקעה בחיזוק הרגשי, האישי והזוגי, תוכל להתבטא בביטחון בקבלת החלטות מושכלות ומבוססות.