יום רביעי, 25 במאי 2016

"איזה כייף הגיע ל"ג בעומר" – האומנם?



מאמר מאת ד"ר אורה גולן

ל"ג בעומר הוא חג במהלכו גם ילדים וגם הוריהם עשויים להתמודד עם סוגים שונים של פחדים - פחד מאש, פחד מחושך, פחד ממקומות הומי אדם ועוד. פחדים אלו מונעים את ההנאה מחווית המדורות והחג, הם מנהלים אותם ומגבילים אותם.

הפחדים עשויים להיות שונים ולנבוע מסיבות מגוונות:

פחד מאש:
חוויות עבר: יש אנשים וילדים שחוו שריפה של בית, או של מקום אחר הקרוב לליבם, יש כאלו שממש נכבו פיזית מאש. חוויות מאין אלו משאירות תחושות קשות המתקשרות לאש ושריפה ועשויות לעלות פחדים וחששות.
חשש מפגיעה: יש הורים שחוששים מהשתוללות הילדים באזור המדורה, מפציעה מקבלת כוויה, חוששים שהאש תתפשט ויפרצו שריפות ועוד.
בעיות רפואיות: יש הסובלים מבעיות רפואיות כמו אסטמה או מחלות עור שעקב כך לא יכולים לצאת החוצה מהבית במהלך ל"ג בעומר בגלל זיהום האוויר.

כשאנשים מזהים שיש להם מחסומים רגשיים שמנהלים אותם הקשורים לאש ולשריפה כדאי לטפל בזה, במהלך הטיפול לומדים לשים את התחושות בפורפורציות כדי להצליח להנות. או לחילופין, לומדים לוותר על הבילוי הזה מכיוון שהוא לא מהנה או מסכן את הבריאות.

פחד מחושך:
כאשר ילדים מפחדים מהחושך זה טבעי ותואם גיל ולרוב חולף. הבעיה מתחילה כאשר הפחד הזה לא חולף עם הבגרות. יש אנשים בוגרים שקשה להם להתמודד עם מצבים או אירועים המתנהלים בחושך כי הם מתמלאים בפחדים. מצב זה פוגם באיכות החיים וגובה מחיר כבד. אנשים אלו נמנעים למשל מלהגיע למדורות ל"ג בעומר, מללכת לחברים ומסיבות בערב, ישנים עם אור דולק - מה שפוגע באיכות השינה ועוד. הם מתמודדים עם הפחד מהחושך והקושי על בסיס יומיומי כי בכל יום מגיע הערב והחשיכה. לפעמים תחושת הפחד מלווה אותם גם במהלך היום בעקבות מה שעומד להגיע.

ניתן ומומלץ לטפל בפחד מחושך כדי לשפר את איכות החיים ולמנוע את השחיקה המתפתחת בעקבות ההתמודדות היומיות עם הפחד. בנוסף, מבוגרים המתמודדים עם הפחד עלולים להעביר אותו גם אל ילדיהם ולכן ישנה חשיבות גבוהה אצל מבוגרים אלו להגיע לטיפול בהקדם.

פחד ממקומות הומי אדם:
יש אנשים שמתמודדים עם פחד ממקומות הומי אדם כמו – אירועים של יום העצמאות או ל"ג בעומר, ארוחת שישי בחיק המשפחה, חתונה או בר מצווה ועוד. בד"כ אנשים אלו חשים בנוח בקרב המשפחה המצומצת או קומץ חברים קרובים מאד בלבד. לאירועים בקרב המשפחה המורחבת (חתונות, בת מצוות, חגיגות גדולות וכו') הם לא ילכו וכך יוצא שהם מחמיצים הרבה מאוד דברים. חשוב לבדוק האם אנחנו נמנעים מלעשות משהו כי אנחנו באמת לא אוהבים אותו ולא נהנים ממנו או כי הפחד או החרדה מנהלים אותנו ולכן אנחנו נמנעים. במידה וכך הדבר מומלץ להגיע לטיפול.

המטרה בטיפול אינה להפוך אדם שלא אוהב המון אדם לאחד שכן אוהב אלא לאפשר לו להתמודד עם הפחד ולחיות את חייו, כך  שהפחד לא יהיה זה שמנהל את ההחלטות שלנו ושולט בנו. כי כשהחרדות הן אלו ששולטות הן תמיד ירצו יותר שליטה ויותר כוח.