יום שני, 11 באפריל 2016

מלווים אתכם לאורך כל הדרך – תחזוקה רגשית



מאמר מאת ד"ר אורה גולן

אחרי שסיימו את הטיפול שלהם, לא פעם חוזרים המטופלים למרכז להמשך טיפולים כדי לעשות תחזוקה רגשית. הם מספרים כי הטיפולים הנוספים שומרים על התחזוקה הרגשית באופן תדיר ועוזרים להם לעשות בחירות הנכונות להם, שכן הם מרגישים ממוקדים ויעילים יותר, לכן ממצים את הפוטנציאל שלהם ואף מגלים פוטנציאל שטמון בהם.

בכדי להבין מהי תחזוקה רגשית אסביר תחילה כיצד עובד הטיפול, כשאדם מגיע למרכז הוא מתאר את הקשיים ואת הדברים שמפריעים לו. בתחילת הטיפול ובעקבות הדברים שנאמרים, מציבים מטרות ובהמשך הטיפול, באמצעות סדרת שאלות, מוצאים היכן נמצאים המחסומים הרגשיים של כל אחד. באיזו תקופה נוצרו ובאילו נסיבות קרו. המערכת הרגשית זוכרת ומתייקת אירועים שקרו לנו במהלך החיים החל מתקופת העוברות ועד היום. הרבה פעמים מתגלים מחסומים רגשיים שנוצרו בשלבים מוקדמים של החיים ולאו דווקא בגילאים שהמטופל חושב. למשל אנשים מתארים שחרדת הטיסה נוצרה אחרי טיסה מפחידה עם הרבה טלטולים. מאחר ובירור האינפורמציה לגבי מחסומים רגשיים מתבצע במהלך הטיפול באמצעות כושר התנגדות השריר, הרבה פעמים מתגלים מחסומים בשלבים מוקדמים של החיים ולא בהכרח בשלב הטיסה המפחידה. כלומר המחסומים נוצרו בשלב מוקדם בחיים, נשארו רדומים והטיסה הייתה רק הטריגר שעורר אותה. לטיפול יש פרוטוקול קבוע ומסודר אך הוא נותן מענה אינדיווידואלי למגוון רחב של בעיות שמטופלים מתארים.

תמר ואלי (שמות בדויים), אמא ובן (בוגר) הגיעו למרכז לפני כמה שנים לטיפול לנטרול מחסומים רגשיים עבור אלי שהוא בוגר. גילוי נאות, אני מכירה היטב את משפחתם כבר מספר שנים.
בפעם הראשונה, אלי הגיע לסדרת טיפולים במטרה להפחית את העומס הרגשי שהוא חווה. הוא סיפר כי הוא חש לחץ וכעס רב אך הוא לא הצליח להבין ממה הוא נובע.

במהלך הטיפול עלו מחסומים רגשיים שנוצרו בתחילת העוברות. ניסינו לברר עם תמר, אמא של אלי, האם היא יודעת על סיבה כלשהי לתחושותיו של אלי. היא סיפרה כי אלי נולד לזוגיות טובה ובשלה, היא ובעלה חיכו לו שנים רבות וברגע שגילו שהיא בהריון, הייתה שמחה גדולה בקרב כל בני המשפחה. למרות שבתחילה תמר לא הצליחה להיזכר בשום אירוע, במהלך הטיפול, היא פתאום נזכרה שבתחילת ההיריון, כאשר הלכה למעקב שיגרתי אצל רופא פרטי מומלץ, קרה אירוע שהלחיץ אותה מאוד. כאשר הרופא בדק אותה באולטרסאונד, הוא חישב לא נכון את השבועות וטען שאינו רואה דופק. תמר נלחצה מאוד ולקח לה זמן לקבוע תור לרופא אחר. הרופא הנוסף הרגיע אותה ואמר לה שהכל תקין אצל העובר ושככל הנראה, הרופא פשוט טעה. כל אותה תקופה בה תמר הייתה בסערת רגשות ונתונה ללחץ רב (מאחר והייתה בטוחה שמשהו אינו קשורה), ככל הנראה השפיעה על העובר. אותם מחסומים יכולים להישאר רדומים ולהיות פתאום פעילים בלי שנדע להסביר מדוע התעוררו קשיים, לחץ, כעסים, פחדים ועוד. מטרת הטיפול אינה לחפש אשמים אלא לנטרל את המחסומים הרגשיים כדי שיפסיקו לנהל אותנו וכך נוכל לחוש רוגע, נינוחות, מימוש פוטנציאל ועוד.
מומלץ לנטרל מחסומים רגשיים כבר בגיל צעיר (מגיל 6), כדי שלא יעיבו על חייו של הילד וישפיעו עליו בבגרותו.
מחקר שעקב אחר ילדים שנולדו לאמהות שהיו בהיריון במנהטן בזמן אירועי ספטמבר 2011 גילה שהילדים שגדלו הביעו סימני לחץ ופוסט טראומה רבים, בהשוואה לילדים בני אותו גיל מאזור שונה."

אלי ואימו חשו הטבה עצומה לאחר הטיפול ואלי הגיע להישגים שלא חלם בכלל. לאחר כמה שנים הם פנו אלי ושאלו האם ניתן להמשיך טיפול ולעשות סוג של תחזוקה רגשית. אלי תיאר שתחושת הרגיעה שחווה מהטיפול עדיין מלווה אותו אבל הוא מתמודד עם החלטות חשובות ורוצה לוודא שבוחר נכון. הסברתי לו שכמובן שאני לא יכולה לעזור לו בהחלטות אך אם נמשיך לעשות טיפולים ולנטרל עוד מחסומים רגשיים, גם אם אין תלונה מסוימת שעבורה יש צורך בטיפול, הוא יכול להפיק תועלת רבה מהטיפול בכך שישתמש בטיפול ככלי שעוזר לו להפחית רעשי רקע, מונע בזבוז זמן ואנרגיה והופך אותו ליותר יעיל, יצירתי וממוקד.
אלי אימץ גישה זו כדרך חיים וממשיך להגיע אחת לחודשיים שלושה. הוא מרגיש שטיפולי התחזוקה הרגשית שומרים אותו בפוקוס ועוזרים לו לקדם את עצמו בכיוון הנכון לו ולהוציא את המיטב מעצמו. גם תמר מגיעה לטיפול ארבע פעמים בשנה ומתארת שהטיפול שומר על תחזוקה רגשית והיא יותר מהר חותכת דברים, עושה החלטות והרבה פחות מבזבזת זמן ואנרגיה על דברים שוליים. היא ציינה שהיא במיוחד חשה שינוי כאשר היא נפגשת עם חברות שלא עשו את הטיפול. בעבר הזדהתה עם הקשיים שלהם וחשוב היה לה להיפגש לדבר ולקטר איתן על הדברים שהפריעו להן ולה. כיום היא חשה במקום אחר, אותם דברים כבר לא מנהלים אותה היא עברה הלאה ומעודדת אותן לעשות שינוי דומה.
הרבה מטופלים בוחרים מסלול של תחזוקה רגשית שכולל המשך טיפולים בנושאים שונים המותאמים אינדיוודואלית לצרכים של כל אחד. לטיפולים אלו ניתן להגיע ארבע פעמים בשנה או אחת לחודש חודשיים. טיפולי ההמשך עוצמתיים ומשפיעים לטובה על מטופלים מכיוון שהמערכת הרגשית שלהם מגיבה מהר מאד. הרבה מתארים שהם יוצאים מורווחים מכל טיפול.