יום שבת, 30 באפריל 2016

חווית השואה אצל הדור שני והשלישי



מאמר מאת ד"ר אורה גולן

הסבל שאנשים חוו בתקופת השואה הוא דבר שאין מילים לתאר אותו - כל העולם שלך מתמוטט ואתה נמצא בחוסר וודאות תהומי וחוסר ביטחון קיומי למשך שנים, החוויה הטראומטית הזו מהדהדת במשך דורות רבים.

היום דור שני לשואה כבר בוגרים, הרבה מהם כבר סבים וסבתות הנושאים עימם את הצלקות בצורות שונות:
  1. קושי לתפקד - חלק מהניצולים היו במצב קשה מאוד ולא הצליחו לתפקד כהורים. הילדים קיבלו רק את הצרכים הבסיסיים לקיום אך ההורים לא היו מסוגלים להעניק חום ואהבה ולכן חלק מהדור השני גם מתקשה לתפקד ונושא כאב פנימי.
  2. הילדים פסיכולוגים של ההורים - יש מטופלים שסיפרו שכילדים של ניצולי שואה הם הפכו בעל כורכם להיות מילדותם הפסיכולוגים של ההורים. חוו את הוריהם גם ברגעים הקשים כאשר הטראומה פרצה בחלומותיהם והיו צורחים מתוך שינה. הסיוטים והחרדות בסופו של דבר עברו גם לילדים.
  3. חוסר שמחת חיים בבית - היו הורים שלא דיברו בכלל והילדים מצד אחד לא היו חשופים לסיפורי הזוועה אך מנגד גדלו בבית ללא שמחת חיים וללא תקשורת ושיח.  כך גדלו הם להיות מבוגרים שלא מצליחים למצוא את שמחת החיים בתוכם.
  4. ניצולי שואה שאובחנו כמשוגעים - יש ניצולי שואה שהחוויות שעברו גרמו להם להתנהגות חולה ומוזרה והם נחשבו לאנשים משוגעים.  חלקם אושפזו בביה"ח לחולי נפש בגלל שלא הבינו את המצב שלהם ולא ידעו כיצד לטפל בהם, מה שהיום אנחנו קוראים לו פוסט טראומה. הילדים של אותם ניצולים גדלו בידיעה שההורים שלהם משוגעים וחששו שהמחלה תתפרץ גם אצלם. עד היום יש אנשים שחיים עם החרדות האלה וזה עובר לילדים, לפעמים בצורת אובססיביות, תוקפנות, התעקשות על דברים מיותרים ללא הסבר.
  5. כאב וסבל שעובר מדוד לדור - חלק מבני הדור השני מתמודדים עם כאב וסבל פנימי לא מוסבר למרות שעל פניו הכל בסדר והם הקימו משפחות ומתפקדים. הם לא מבינים מדוע הם סובלים ולא יודעים להסביר זאת.
  6. קושי להתמודד עם מצבי לחץ - אצל חלק מבני הדור השני אנו רואים את הקושי בצורה שונה: הכל בסדר יש שמחת חיים ומתפקדים. אך כאשר במהלך החיים מתרחש משהו מפתיע שקשה להתמודד איתו כמו מחלה קשה של בן משפחה, אובדן כלכלי או אובדן של מישהו לא בהכרח קרוב, הרבה פעמים זה טריגר שמעורר פתאום כל מיני בעיות וקשיים.

אנחנו במרכז אורה גולן נתקלים לא פעם בבני הדור השני והשלישי שמגיעים עם בעיה או קושי שרוצים לפתור, הם לא תמיד יודעים בהכרח מה המקור שלו ולא עושים את ההקשר לחוויות הילדות שחוו בבית. ניתן לטפל בקשיים אלו בעזרת נטרול מחסומים רגשיים.