יום שני, 25 באפריל 2016

מה לעשות עם החופש? חופשה משפחתית



מאמר מאת ד"ר אורה גולן

החופש הוא כמובן הזדמנות נהדרת למשפחה להיות ביחד, לטייל ולבלות. אבל לעיתים בני המשפחה חוששים מהחופש המשפחתי ורואים אותו כאתגר לא פשוט שיש לצלוח. היום אולי יותר מבעבר היציאה לחופשה משפחתית מהווה אתגר מכמה סיבות:

  1. קושי לבלות יחד - התרגלנו להיות שקועים בתוך המכשירים ובעצמנו עקב הכניסה המאסיבית של הטלפונים החכמים והטאבלטים לחיינו. לכל אחד מבני המשפחה יש את סדר היום שלו, העיסוקים שלו והרצונות שלו כלומר גרים יחד אבל לא מבלים יחד ביום יום. כך גם איבדנו את הכישורים לבלות יחד בחופשה וכבר לא יודעים מה לעשות ביחד. במהירות חשים חוסר סבלנות ונכונות להתחשב בצרכים של האחר.
  2. סטנדרטים גבוהים מידי - התרבות המיידית של הכאן ועכשיו, אנחנו התרגלנו לצרוך גירויים רבים כל הזמן בקצב מהיר ולעיתים החופשה לא עומדת בסטנדרטים האלו ולא אטרקטיבית מספיק. חופשה אטרקטיבית הנותנת מענה לצורך של כל אחד יכולה להיות עם עלויות לא סבירות עבור המשפחה.
  3. פחדים וקשיים - לעיתים אחד או יותר מבני המשפחה מתמודדים עם קושי אובייקטיבי במהלך החופשה עצמה וכך יוצרים מגבלה על שאר בני המשפחה למשל:  מרגישים לא טוב בזמן נסיעה, פוחדים לטוס, פוחדים מחרקים או דבורים (וזאת העונה שלהם באביב...), פוחדים ממים ושחיה או מהחול בחוף הים, מפחדים להתרחק מהבית/ לנהוג וכו'...
  4. הילד המציק שהופך את הנסיעה לסיוט  - מציק לכולם, מפריע, מחפש להרגיז, מתנגד לכל דבר, מושך המון תשומת לב ומתיש את כולם ומכתיב לכל המשפחה את ההתנהלות בחופשה.
  5. קושי להתפשר - אחד מבני המשפחה מארגן חופשה אבל יש הרבה התנגדויות משאר בני המשפחה וכל רעיון נפסל עם המשפט: ״לא בא לי״. כאשר שואלים אותם מה היו מעדיפים התשובה הקבועה היא: ״לא יודעים״. כך מהר נגמר החשק לארגן חופש ולמרות ההתייעצות עמם בכל זאת לא מפסיקים לקטר במהלך החופש.

מטרת החופשה היא לנוח, לבלות ביחד, גיבוש משפחתי, לאסוף חוויות חדשות וזכרונות טובים. אם מסיימים את החופש בתחושה של עוד, למרות הריבים והקשיים, החופשה היתה מוצלחת ומגבשת. אם זו חופשה שגם שנים אחרי מדברים עליה בחיוב במשפחה והילדים גדלים להיות בוגרים עם זכרונות חיוביים מהילדות ומהחופשות המשפחתיות זה אומר שהחופשות היו מוצלחות.
לעומת זאת אם מסיימים את החופשה בתחושה שזו הייתה האחרונה, שאפילו אם ישלמו לכם לא תצאו שוב לחופשה עם בני המשפחה ועדיף לשבת בבית מלבלות איתם - יש בעיה. פעמים רבות זו תוצאה של מחסומים רגשיים שמנהלים את בני המשפחה ורעשי רקע שמונעים מהחופשה להיות מוצלחת ומהנה.

כאשר קשה לבני המשפחה לבלות ולהנות ביחד זה מונע התפתחות של תחושת קרבה, גיבוש ואינטימיות. כשהילדים לא חווים את זה במשפחה וכל אחד מרוכז בעצמו זה ישפיע על היכולת שלהם לפתח קשרים בריאים בעתיד.
מומלץ לזהות שיש בעיה, לא להתעלם ממנה ולטפל בה. הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים מאפשר למצוא פתרונות יצירתיים, לדעת איך להתפשר ועדיין להרגיש שמרוויחים ללמוד לבנות ביחד ולהעשיר אחד את השני.