יום שלישי, 12 באפריל 2016

כיצד להתמודד עם הלחץ החברתי להוציא כספים כדי לשמור על מעמד הילדים?

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

בשנים האחרונות אנו עדים להתמודדות חדשה בקרב ההורים במימדים עצומים עם השפעה הרסנית והיא לחץ חברתי להוציא סכומי כסף גדולים כדי שהם וילדיהם ייחשבו במעמד חברתי מסויים.
ניתן למצוא את התופעה בראשיתה כשהילד הרך נולד, ההורים קונים בגדי תינוקות של המותגים הנבחרים, בגיל שנה עורכים לו יומהולדת מיוחד ומזמינים את כולם. מתחילות ציפיות חברתיות שמעכשיו חייבים לעמוד בהם. הציפיות והלחץ מתחילים בגיל שבו אין לילד הרך השפעה בכלל. 
הרבה מאוד ילדים והורים משתפים פעולה והם בכלל לא רוצים להיות חלק מזה. הם נשאבים לזה למרות שאין להם כספים לכך. אם אתה לא עומד בסטנדרטים אזי אתה לא נחשב מספיק. מכאן מעגל האשמה והבושה רק נוסק.
כשאנשים נכנעים ללחץ הזה אלו למעשה מחסומים רגשיים שמנהלים אותם וגורמים להם לעשות בחירות שאינן נכונות עבורם ומסיתים אותם מהמסלול שלהם.

המסגרות הפורמליות חסרות אונים מול התופעה. אין להן כלים או יכולת לשנות את המצב. כך לדוגמא, כדי להתמודד עם התופעה, הוחזרה התלבושת האחידה, אך כל מי שרואה תלמידים בדרך לבית הספר מבין שיש מספיק דרכים יצירתיות להעלות את הסטטוס החברתי שלא באמצעות החולצה האחידה.
חשוב להבין, כשאנו מקימים אירוע או הפקה שדורש מאתנו כוחות נפשיים רבים כמו גם תקציב גדול ואנו עסוקים, לחוצים ודואגים המשאבים הרגשיים שלנו תפוסים ונמצאים – בהפקה ולא בילד. האנרגיה נמצאת בעטיפה החיצונית שאינה משאירה מקום לסיפוק או לשמחה. כשאנו מתעסקים בעטיפה החיצונית נותרת ריקנות ונוצרת אומללות, בדידות וניכור.

במרכז אורה גולן אנו מטפלים מידי יום בהורים וילדים שנפגעו מתופעה זאת, מזהים את מקור המצוקה ומנטרלים מחסומים רגשיים.