יום שלישי, 29 בספטמבר 2015

מהי נהיגה רגשית?

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

נהיגה רגשית זו נהיגה שמבטאת רגשות כגון: כעס, עצבים, לחץ, חרדה, חוסר או עודף ביטחון, חוסר סבלנות, יהירות, שתלטנות, רגשי נחיתות ועוד. נהיגה מטרתה להביא אותנו ממקום למקום כצורך לקדם את עצמנו ממש כמו קריאה, כתיבה ושימוש במחשב.
נהיגה רגשית היא מסוכנת ומסכנת. הנהיגה הרגשית נפוצה יותר בקרב נהגים צעירים אך לא רק. כמעט תמיד נפגוש את הנהג הרגשי בכביש ובדרך כלל יותר מאחד. נסיעה איתם או לידם מלחיצה מתישה ושוחקת כמו יציאה לשדה הקרב. הם תמיד גורמים לחוסר שקט סביבם. הם לא הרוב אלא מיעוט מטריד ברמה שגורמת לתחושה שכולם מתנהגים כך. בדרך כלל הם אינם מוכנים להודות שהם נותנים לרגשות שמנהלים אותם להשפיע על צורת הנהיגה שלהם ולכן גם יסרבו לקבל עזרה אך יש כאלו שמזהים את הנהיגה הרגשית אצלם או אצל בני משפחתם ופנו לעזרה.
יש מטופלים שסיפרו שבזמן הנהיגה חשים עצבים וחוסר שקט ומגיבים בצורה חסרת פרופורציה כאשר מישהו עוקף או מקלל אותם. הם הבינו שזה חזק מהם ועדיף שיקבלו עזרה לפני שזה יגמר באסון. יש מטופלים שבאו לבקש עזרה מכיוון שלא ידעו כיצד להתמודד עם הנהג הרגשי במשפחה. הם חוששים לנסוע איתו, הערות ובקשות לנהוג רגוע יותר לא עוזרות והם עובדי עצות. לעיתים נהיגה רגשית פחות ניכרת בהתנהגות הנהג כלפי חוץ אלא מציפה רגשות שליליים כלפי נהגים אחרים ושוחקת.

כמה צורות ביטוי אופייניות של נהיגה רגשית.
  1. תחושה שנמצאים בתחרות בכביש.
  2. כעס ועצבים כאשר נהג אחר עוקף, מקלל או נדחף.
  3. צורך לנסוע מהר ולעקוף מכוניות אחרות.
  4. קושי לתת לנהגים אחרים להשתלב בכביש.
  5. תחושה שנהגים אחרים מעקבים אותך.
  6. צורך לקלל נהג שעשה טעות.
  7. צורך ״לחנך״ נהגים אחרים בצורה מסוכנת.
  8. חוסר סבלנות כאשר יש פקק בכביש.
  9. ניסיון למוצא אלטרנטיבות לא חוקיות כדי להיחלץ מפקק כגון נהיגה בשוליים ועוד.
  10. שימוש בצופר בצורה מופרזת לא כדי להזהיר נהג אחר אלא להראות לו מה חושבים עליו.

מטופל שעבד כקצין בטיחות רכב בחברה גדולה שיש בה הרבה רכבים תיאר שלאחר הטיפול הרגשי שעבר לנטרול מחסומים רגשיים הנהיגה שלו הרבה יותר רגועה. הוא לא בא כדי לטפל בנהיגה רגשית אלא כדי לטפל בבעיית הקשב והריכוז שלו. להפך, הוא סיפר שתמיד החשיב את עצמו לנהג זהיר ולא מתלהם במיוחד בגלל המודעות הגדולה שלו לנושא עקב המקצוע שלו. הוא רואה ושומע על תאונות ועוסק בחינוך לנושא בטיחות בדרכים כל יום. בסיום הטיפול הוא תיאר שהוא קורא את הכביש יותר ברור ומתאים את הנהיגה לתנאי הכביש טוב יותר כך ששיפר את דפוסי הנהיגה המונעת שלו.

הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים פותח אופציות רגשיות למטופל להתנהל אחרת ולשנות דפוסי התנהגות מקובעים שמנהלים אותו. הטיפול קצר, ממוקד, ללא שיחות הנחיות או תרגולים. הטיפול מומלץ לאנשים שהנהיגה שלהם רגשית ו/או לבני משפחותיהם כדי למצוא פתרון כיצד להתמודד עם זה.
מטרת הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים לאפשר למטופל לחוש רגוע ונינוח בזמן נהיגה, להתמקד בנהיגה ולא באחרים, להגיב בפרופורציה. לבני משפחה שמתמודדים עם נהג רגשי הטיפול יאפשר להציב גבולות ברורים מבלי להיכנס לוויכוחים מיותרים.