יום שני, 7 בספטמבר 2015

"מה זה אלרגיות של המוח??"

מאמר מאת ד"ר אורה גולן


נטרול אלרגיות של המוח הוא אחד משלוש זוויות הטיפול בבעיית קשב וריכוז. כאשר אנו מטפלים בבעיית קשב וריכוז אנחנו בוחנים ומתייחסים לבעיה מזוויות שונות, לצורך טיפול מקיף שמטרתו לפתור את הבעיה. הטיפול בבעיות קשב וריכוז מורכב משלושה חלקים כאשר כל חלק מתייחס לזווית אחרת:
  • החלק הראשון - טיפול רגשי: נטרול מחסומים רגשיים.
  • החלק השני - טיפול מבני: נטרול קצרים בתהליכי חשיבה למידה וריכוז.
  • החלק השלישי - טיפול פיזיולוגי: נטרול אלרגיות של המוח.  
"אלרגיה של המוח" נשמע משהו מוזר; כשאנחנו חושבים על אלרגיה אנחנו חושבים שאכלנו משהו, נחשפנו למשהו ויש לנו איזושהי ריאקציה בגוף שניתן לשייכה לגורם האלרגיה. בדרך כלל גירוי בעור או בריריות. זו תגובה אלרגית המוכרת ביותר. תגובה אלרגית פחות מוכרת היא תגובה מאוחרת, שיכולה להופיע עד ארבעה ימים לאחר החשיפה לאלרגן. קשה לזהות ולקשר שזו תגובה אלרגית. מגוון הסימפטומים רחב מאד ויכול להשפיע בין היתר על הריכוז, העירנות, החיוניות ואפילו על מצב הרוח.
אלרגיה של המוח זו תגובה שמשפיעה על עירנות ויכולת הריכוז.
לדוגמה:
תחושת העייפות והלאות שרבים מאיתנו חשים לאחר ארוחת הצהרים מצביעה על כך שהריכוז שלנו ירד. כלומר האוכל שאכלנו, במקום לתת לנו אנרגיה כדי להיות עירניים ומרוכזים עושה פעולה הפוכה. אם אנו חשים עייפות אחרי האוכל, היו בו מרכיבים שגרמו לנו לתגובה הזו.
בטיפול לנטרול אלרגיות שמשפיעות על המוח ניתן לזהות את הרגישות למזון שגורם לעייפות על ידי בדיקת כושר התנגדות השריר. לעיתים הרגישות היא למרכיבי מזון חיוניים שהגוף משתמש בהם בצורה לא יעילה כגון; ויטמינים, מינרלים, חלבונים או סוכרים. הרגישות יכולה להיות להרבה מאד סוגי מזונות מזינים, טעימים ובריאים שנותנים לנו תחושה כאילו אנחנו הולכים עם "ענן על הראש". לפעמים הרגישות לרכיבי מזון חיוניים נוצרת כאשר אנחנו אוכלים בזמן שאנחנו בלחץ. בטבע, בעל חיים שנמצא בלחץ זה תמיד בגלל סכנה קיומית ואז הוא אף פעם לא אוכל אלא דואג כיצד להימלט מסכנה ולשרוד. רק כשהסכנה חולפת הוא ישוב ויאכל. לכן מטרת הטיפול לנטרול אלרגיות שמשפיעות על המוח ליצור חדות ויעילות בריכוז.


כיצד נוצרת אלרגיה שכזו?
הגוף שלנו הוא מערכת מאד משוכללת ומתוחכמת; במהלך היום אנחנו אוכלים כל מיני מאכלים ובאורח החיים המערבי שאנחנו מנהלים, והלחץ הרב שאנחנו חשופים אליו, אנחנו לא תמיד אוכלים כשאנחנו רעבים אלא כשאנחנו לחוצים ולא משנה מאיזו סיבה: אנחנו מאחרים, הבוס מלחיץ אותנו, קיבלנו טל' מהבנק, יש לנו איזו שהיא בעיה בבית... המערכת הפיסיולוגית שלנו לא ערוכה לקלוט מזון כשאנחנו בלחץ.  כשאנחנו אוכלים תוך כדי לחץ אנחנו גורמים לשיבושים במערכת שלנו ויכולים לפתח אלרגיות לדברים שהם מאד חיוניים לקיום שלנו, כי הגוף התבלבל ומקשר אותם כמשהו שהוא לא תקין. אם נשווה את עצמנו לזברה, הזברה מלחכת עשב בהנאה כשהיא רגועה, אבל, כשהאריה רוצה לתפוס אותה, היא תשתמש בכל המשאבים הפיסיולוגיים שלה בכדי לברוח אחרת היא תהפוך לארוחה.