יום שלישי, 29 בספטמבר 2015

אחרי החגים כבר כאן... הקושי לחזור לשגרה

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

השגרה כגון עבודה ולימודים מאוד חשובה לנו. היא שומרת עלינו, יוצרת לנו מסגרת ותחושת וודאות כי יש לנו סדר יום קבוע. אנחנו לא חושבים על כך שלמעשה השגרה כוללת גם את כתובת המגורים שלנו, בני המשפחה שלנו, השכנים, החברים והחוגים בהם אנחנו נמצאים. השגרה נוחה אך היא יכולה גם לשעמם לכן חשוב לצאת ממנה ולהתמודד עם שינויים.
יש אנשים שקשה להם לצאת מהשגרה אפילו לצאת לחופשה או לעבור דירה לדוגמה. הם מרגישים נינוחים כשהכול נשאר אותו דבר. יכולה להיווצר תקיעות בחיים למשל במקומות עבודה או בזוגיות. הפחד משינוי משתק אותם ויכול לגרום להם להישאר הרבה זמן במקום שלא טוב להם, העיקר להישאר בידוע והמוכר.
לעומתם יש אנשים שהשגרה מוציאה אותם מדעתם. הם חייבים כל הזמן שינויים וגירויים חדשים ויש להם קושי להישאר במקום אחד. זה מקשה עליהם להחזיק מעמד במקומות עבודה, בזוגיות, עם חברים.. מתחילים בהתלהבות ולא משלימים דברים.
החיים מלאים בשגרה וביציאה ממנה - עבודה, משפחה, חגים, חופשים, מעברים, שיפוצים, מזג אוויר, התחלות וסיומים.. צריך לדעת לתמרן בסיטואציות השונות בלי לחוש מעמסה רגשית גדולה מידי.

לפעמים אני שומעת שההורים המליצו לילדים, מתוך הפחדים שלהם, שיבחרו במקצוע או בעבודה שיש בה הבטחה לעתיד - משרד מסודר, פנסיה, עבודה ללא סיכונים ושינויים. הבעיה עם ההליכה על בטוח היא שהמסר מוטעה ביסודו. אין בטוח יש תחושת ביטחון. אנחנו לא יכולים לדעת מה יהיה בעוד כמה שנים והאם הבחירות שלנו אכן יובילו אותנו למקומות הבטוחים.
האם נכון לכוון ילד ללכת על עיסוק בטוח בכל מחיר או עדיף כיוון שמתאים לו בו ירגיש שממצא את יכולותיו?
אם ילך רק על הבטוח ביותר כיצד יתמודד עם מצבים חדשים בלתי צפויים שפוגשים בחיים?
הליכה על בטוח מתוך פחד שוחקת ופגעת באיכות החיים.
כיצד ניתן להתמודד עם הקושי?
  • הורים יכולים ליצור אצל ילדיהם תחושת וודאות בכך שיזכירו להם מה דרוש מהם בשגרה, ויעשו להם הכנה לחזרה/ יציאה מהשגרה כדי להקל על התמודדות עם השינוי המתקרב.
  • כאשר יש שינויים בלתי צפויים להסביר שזה קורה בחיים וגם למבוגרים זה קשה ולא נוח.
  • גם מבוגרים מעדיפים לדעת מראש על שינויים. למשל להתעדכן מראש על תוכניות, זמני יציאה וחזרה, ללמוד על מקום שיוצאים אליו לחופש.
  • ילדים לומדים מההורים כיצד להתמודד עם שגרה או עם שינויים. כאשר שינויים בלתי צפויים יוצרים תגובות חסרות פרופורציה ומעוררים פחדים עצומים או הקושי להתמיד מנהל ויצר חוסר עקביות רצוי לקבל עזרה.

דוגמאות למטופלים שהתמודדו עם הקושי:

בחור מוכשר ומצליח מאוד, הגיע לטיפול בגלל שיש לו קושי עם שגרה. בחייו האישים והמקצועיים התחיל הרבה פעמים מבלי לסיים. התנהלות זו פגשה אותו בחייו המקצועיים והפרטיים-
בעסק שהקים - ביצע שינויים בלתי פוסקים ולא התמיד בהם ולכן לא הצליח לגרום לעסק שלו להיות קבוע ומוסדר.
בזוגיות- התחיל קשרים חדשים שלא הצליח לפתח לזוגיות ארוכה כי הוא השתעמם מהר.
כשעבר את הטיפול משהו נרגע אצלו, הוא הצליח לקחת אנשים שינהלו את הפעילות השוטפת של העסק שלו ויממשו את הרעיונות והיזמות שלו. למרבה הפתעתו הוא הצליח גם למצוא בת זוג, שאוהבת כמוהו הרבה גירויים, הם פתרו את הקושי בעזרת יציאה לטיולים ויצירת גירויים שמתאימים לשניהם.

מטופלת נוספת שהגיעה אלינו הלכה בהמלצת ההורים ללמוד עריכת דין ואח"כ יצאה לעבוד במשטרה כי לתפיסתה זהו מקום עבודה בטוח ומסודר. היא הייתה אומללה בתוך המסגרת הזו שלא נתנה מענה לצרכים האישיים שלה, הרגישה שלא מתייחסים אליה כבן אדם ושהדרישות הן בלתי סבירות. היא התנהלה שנים בתוך הסיטואציה מפני שרצתה לעשות את הדברים המצופים ממנה.. היא הבינה במהלך הטיפול שיותר מעניין אותה לעסוק בתחום החינוך - תחום טיפולי, משהו אחר לגמרי ממה שעשתה. בשלב ראשון החלה ללכת לחוגים ולהיחשף לתחומים אחרים כדי להתחיל ולהכניס שינויים בחיים שלה. ברגע שהערוץ הזה נפתח היא האמינה שתמצא את הכיוון שמתאים לה. כעת נותר לה לנתב עצמה לכיוון שנכון לה מתוך כל האופציות שנפתחו עבורה.