יום שני, 7 בספטמבר 2015

החגים בפתח – לא חייבים להיות במתח לחץ משפחתי בחגים

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

בכל שנה תקופת החגים נושאת עימה רגשות מעורבים אצל אנשים שונים; ישנם אנשים שמצפים ומתגעגעים לפגוש בני משפחה ומרגישים טוב בחיק המשפחה. לעומתם יש הרבה אנשים שהאינטנסיביות המשפחתית בתקופת החגים מביאה עימה קושי ולחץ רב. הם חשים שהחגים מכתיבים להם מפגשים עם אנשים והתנהגות שהיא בניגוד לרצונם. ככל שהמועד מתקרב הלחץ גדל והם מקווים שזה כבר יגמר עוד לפני שהתחילו החגים.

כמה דוגמאות אופייניות שאנו שומעים ממטופלים כאשר מתקרבים החגים:
  • קושי להיות ביחד ובאינטנסיביות עם בני משפחה שלא מסתדרים איתם או לא נוח בחברתם.
  • רווקים שחשים ביתר שאת את ה"לבד" פוגשים שוב את השאלות והמבטים המצפים שיתחתנו כבר.
  • אנשים שיש להם קושי חברתי להיות בחברת הרבה אנשים.
  • התמודדות עם חוסר פרטיות וכמיהה לרוגע ושקט.
  • הערות פוגעניות ועוקצות מצד בני משפחה.
  • תחושת שיפוטיות, זלזול וביטול מצד בני משפחה.
  • תחרות סמויה כאשר כל אחד מתרברב עם הצלחתו והצלחת בני משפחתו.
  • וויכוחים וריבים שתמיד מתעוררים כאשר נפגשים.
  • האילוץ לשהות במחיצת אנשים שפגעו בך.
  • לחץ עקב הקושי או הצורך לרצות אחרים.
  • משפחה שחוותה אבדן או שכול נוכחות ה"כסא הריק" רק מתעצמת בתקופת החגים.
  • משפחות שעוברות משבר כלשהו, המפגש המשפחתי המורחב רק מעצים את החיכוך והעימות.
  • מספר רב של ארוחות בפרקי זמן קצרים שדורשים הכנות מיוחדות.
  • לחץ כלכלי – רכישת ביגוד והנעלה חדשים + מתנות למארחים.
  • אנשים בודדים שאין להם עם מי לחגוג את החגים ואין מי שיזמין אותם.


מכיוון שתקופת החגים חוזרת על עצמה בכל שנה מחדש, אספנו כמה טיפים להתמודדות עם הקשיים:
  • לזכור שלמרות כל הקשיים תקופת החגים היא זמנית - כמו שהם באים כך הם גם מסתיימים.
  • להסתכל על "מחצית הכוס המלאה" ולהשתדל להתעלם מהשלילי.
  • להציב גבולות - למשל, לרווח את הזמן בין המפגשים ולקצר את משך המפגש.
  • להחליט לאילו מפגשים חשוב ורוצים ללכת ואילו יסבלו את היעדרותכם.
  • לתכנן מראש את התקופה כך שניתן יהיה לשלב ולווסת בין המחויבויות המשפחתיות לבין הרצונותהפרטיים של כל אחד.
  • להפחית ציפיות.
  • לקחת אחריות ולהתבונן- היכן התרומה שלנו לאווירה המתוחה.
  • להשתמש בחוש הומור, לדעת לצחוק על עצמנו ועל הסיטואציה.


במידה והרצון להימנע מהמפגש המשפחתי עדיין קיים ותחושת הלחץ מתחילה עוד לפני החגים ואף נמשכת לאחר שהסתיימו, מומלץ לקבל עזרה. הטיפול לנטרול מחסומים רגשיים, פותח אופציות רגשיות ומאפשר להפסיק את הלחץ ולעבור את תקופת החגים ללא קושי. טיפול קצר וממוקד, לא פולשני וללא שיחות או הנחיות, במהלך הטיפול משתמשים בכושר התנגדות השריר, מלל, הדמיה ומגע עדין.
מטרת הטיפול לחוש רגוע ונינוח, לחיות בשלום עם עצמי ועם הסביבה, לחוש חוסן רגשי, להציב גבולות ולהגיב בפרופורציה. 

שמחים לשתף אתכם במכתב מלקוחה:

"בדיוק לפני שנה, ערב ראש השנה, התחלתי את הטיפול הראשון ב"מרכז אורה גולן", הגעתי לשם במקרה אך מסתבר שכמו כל דבר בחיים אין שום דבר ב"מקרה".
אני בת 38, רווקה בעלת תואר שני במנהל עסקים, עובדת במשרה בכירה בחברה מאד גדולה וידועה בארצנו הקטנטונת, יש לי הכל בחיים: משרה בכירה, משפחה תומכת ואוהבת, מצב כלכלי מצוין, חברים וחברות, התברכתי גם במראה חיצוני, חוש הומור והיד עוד נטויה.
רק דבר אחד (והמשמעותי ביותר עבורי) חסר לי - הזוגיות. 
תבינו, זה לא שבמקרה יום אחד התעוררתי והבנתי שחסרה לי זוגיות?! פתאום השכלתי להבין שמשהו אצלי לא עובד כמו שצריך, הבחירות שלי לא נכונות! משנה לשנה מיום הולדת ליום הולדת, אני נשארת תקועה במקום. ועדיין בגיל 37 אני לא פועלת מתוך מה "שמגיע וראוי" לי אלא מתוך מה "שנגיש ופנוי" ומכאן מערכות היחסים (אם בכלל ניתן לקרוא להן כך), היו מסתיימות עוד לפני שבכלל התחילו.
אם לא די בזה, תוסיפו את הלחץ של הסביבה, השאלה הנצחית:"איך בחורה כמוך עוד לא "תפסה" מישהו..??" (מוכר לכם??). השיפוטיות של הסביבה הכריעה אותי ומכאן הדרך לאורה גולן הייתה קצרה (למזלי (-:)  
במהלך הטיפולים שמתי לב ש"פתאום" נכנסים לי לחיים גברים "שראויים ומגיעים לי" ופתאום גם היה "שקט סביבתי" והלחץ המטורף פסק.
בהמשך הכרתי בחור (שוב..במקרה..) מדהים!!! בדיוק כמו שרציתי ודמיינתי (מגיע לי..לא??) "ראוי" לי מכל הבחינות. פתאום הכל הרגיש לי "טבעי" חיבור מהמקום הנכון, התחלתי להאמין שיש כאן פוטנציאל למימוש של זוגיות "אחרת" מכל מה שהכרתי וחוויתי בעבר, שעדיין קיימים בחורים טובים ופנויים בדיוק כמו שחלמתי…. צריך רק לרצות ולהאמין.
אין לי מושג לאן תתפתח מערכת היחסים הזו, אך עצם העובדה שלראשונה, נכנס לחיי בחור ש"מתאים וראוי" לי, שאני בחרתי אותו.. נותנת לי תקווה שדברים אכן מסתדרים בסופו של דבר... שהשיטה באמת עובדת... הסרת המחסומים הרגשיים והפחדים איפשרו לי להכניס אל חיי פנימה דברים טובים וחוויות נעימות.
אני בטוחה שדברים טובים יקרו לי, התחלות חדשות בפתח…. ערב ראש השנה (תהיה שנה עמוסה בדבש(-:)... התחלה חדשה, זוגיות חדשה...מי צריך יותר מזה??
אנחנו כבר חצי שנה יחד הקשר רציני וכל כך טוב לי אנחנו מדברים על ההמשך המשותף שלנו ....

בברכת חג שמח, שנה טובה ו...אל תפסיקו להאמין...נטרול מחסומים, אמונה ומחשבה יוצרים מציאות חדשה!!!"