יום ראשון, 6 בספטמבר 2015

"כיצד מתמודדים עם ביקורתיות יתר??"

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

ביקורת זה אולי לא דבר נעים אבל זה בהחלט חשוב כי זה מאפשר לנו להשתפר ולשפר.
הביקורת צריכה להיות:
  • עניינית (לא שיפוטית) - במקום לומר "תראי איך את נראית" אפשר לומר "הבגד הזה לא מתאים".
  • ברורה ומובנת - כך שמקבל הביקורת יכול להבין בדיוק היכן שגא ומה מצופה ממנו לתקן.
  • ריאלית - הציפייה לשיפור צריכה להיות ריאלית בהתאם לתנאים בשטח ולכישורים.
  • באופן נכון - לנסח את הביקורת כך שתמיד קיימת אופציה לשיפור.
  • בתזמון נכון - אין טעם להעביר ביקורת כאשר מקבל ו/או נותן הביקורת נסער, ממהר, נרגש  או עייף.
  • במינון נכון - אין טעם לחזור שוב ושוב על אותם דברים.    
  • לשחרר - לסמוך על מקבל הביקורת שהוא מסוגל לעשות שינוי.  
  • מטרת הביקורת היא לאפשר למקבל הביקורת להשתפר.  

ביקורת חשובה בכל תחומי החיים: אישית, מקצועית, חברתית, זוגית, משפחתית, לימודית, כלכלית ובריאותית.
אנשים עם רגישות רגשית גבוהה שיש להם קושי לקבל ביקורת משלמים על כך מחיר מכיוון שהם נוטים לחזור על אותן טעויות, מתגוננים ומתנגדים לקבל ביקורת או חיים בחרדה מתמדת שהופכת ל״רעשי רקע״ מאוד דומיננטיים, מסוג "מה יגידו", "מה חושבים עלי אם אני נוהג כך" ועוד. הם מתקשים להתקדם, ליזום, לנסות דרך אחרת, גישה אחרת ונשארים עם תחושה לא טובה של פגיעה, לפעמים עמוקה מאד. חלקם אף יכולים למצוא את עצמם מפוטרים או בקשר שהסתיים מכיוון שהם חוזרים על טעויות ואינם פנויים לקבל ביקורת.

הרבה אנשים אינם יודעים לתת ביקורת.
כשהביקורת חסרת תכלית, היא הופכת לשיפוטית, היא מחלישה, מבטלת, משפילה ולא יעילה וגורמת למקבלי הביקורת להתכווץ. היא חוסמת את היכולת לעשות שינוי ולשפר. נותן הביקורת נשאר במקום מתסכל מכיוון שאין הרבה מוטיבציה לעשות שינוי כאשר הביקורת ניתנה בצורה שיפוטית או לא עניינית. יש עובדים שעוזבים מקום עבודה רק בגלל האופן בו ניתנה הביקורת; הם אינם מוכנים להפוך ל״פח הזבל הרגשי״ של הבוס ולקבל מממנו את כל מה שבא לו להגיד באותו הרגע, ללא סינון. לפעמים הקושי לתת ביקורת בא לידי ביטוי בכך שלא נעים להגיד את הדברים ואז שומרים בבטן עד שזה מתפרץ באופן ובתזמון הכי לא מתאימים או שאומרים דברים ברמזים ובצורה לא ברורה. נוצרת מערכת ציפיות לא ריאלית שכמובן מביאה לאכזבות ולפיצוץ הבא.
במהלך השנים פגשתי הרבה מאד מטופלים שיש להם קושי לקבל ו/ או לתת ביקורת. חלקם ילדים או נוער וחלקם בוגרים ואף מבוגרים מאד. הקושי להתמודד עם ביקורת אינו מאפשר לממש פוטנציאל ופוגם באיכות החיים ושמחת החיים. מומלץ לקבל טיפול רגשי לנטרול מחסומים רגשיים. הטיפול קצר, ממוקד ויעיל מאד, ללא שיחות הנחיות או תרגולים. מטרת הטיפול לאפשר לכל אחד לתת ולקבל ביקורת מבלי שזה יגבה מחיר רגשי יקר ומיותר.