יום ראשון, 16 באוגוסט 2015

בני כמה אנחנו? לכל אחד יש שלושה גילאים

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

לכל אחד מאיתנו יש למעשה שלושה גילאים:
  • גיל כרונולוגי
  • גיל  ביולוגי
  • גיל רגשי.
הגיל הכרונולוגי - זהו גיל יום ההולדת שלנו - כל שנה גדלים בשנה.
הגיל הביולוגי - ".. בת כמה אני נראית? האם אני נראית בת גילי, מבוגרת או צעירה מגילי…?" לגיל הביולוגי יש קשר לגיל הכרונולוגי והוא מתקדם בהתאם אליו אך הוא גם יכול להיות בפער של עד עשור ממנו. כלומר אנשים נראים מבוגרים או צעירים מגילם עד כ- 10 שנים. יש לנו יכולת להשפיע על הגיל הביולוגי על ידי תזונה, פעילות ספורטיבית, אורח חיים בריא, והפחתת לחצים כמו גם איפור, לבוש וניתוחים פלסטיים היכולים לגרום לנו להראות צעירים יותר. לעומת זאת מחלות, אסונות, עישון, תזונה לקויה, חשיפה מופרזת לשמש יגרמו לנו להראות מבוגרים מגילנו הכרונולוגי..
גיל רגשי - זהו הגיל המשקף בני כמה אנחנו מתנהגים. זה הגיל המעניין ביותר בעל יכולת לנוע קדימה בדומה לגיל הכרונולוגי אך גם לסגת אחורה. יש צפייה חברתית מאנשים להתנהג בהתאם לגילם. למרות שאין לגיל הרגשי הגדרה מדויקת יש לנו הבנה אינטואיטיבית מה מצופה מאדם בהתאם לגילו. למשל נצפה דברים שונים מאדם כאשר הוא בן 3, 6, 12, 24, או -48.
קל לנו להתמודד עם אדם שמתנהג בהתאם לגילו כי ההתנהגות שלו תואמת את מערכת הציפיות שלנו.
אנשים שמתנהגים באופן בוגר מגילם בדרך כלל מרשימים אותנו.
קשה לנו מאד להתמודד עם אנשים שמתנהגים בצורה ילדותית כצעירים משמעותית מגילם. הם בדרך כלל מעצבנים אותנו, קשה לנו לדעת כיצד לפנות אליהם ולנהל עימם שיחה.

לדוגמא: הורה שמתנהג בצורה ילדותית יותר מילדיו הבוגרים; אנשים שנתקעו בגיל ההתבגרות למרות שעברו כבר את גילאי ה-30 וה- 40. נעלבים, כועסים, קשה או בלתי אפשרי לפייס אותם, עושים דווקא,  נוטרים טינה, מתקשים לסלוח ולעבור הלאה, מתקשים לדחות סיפוקים, משקרים, קשה לסמוך עליהם, אי אפשר לשתף אותם ולספר להם דברים אישיים, מרוכזים בעצמם, תובעניים ועוד.
מקרה של מטופלת שהגיעה אלינו לקליניקה – המטופלת היא רופאה מאוד נחשבת ומוצלחת, בגיל ה-40. מול המטופלים שלה היא מאוד מסודרת, מקצועית, בוגרת ואחראית אבל בחייה הפרטיים היא ממש אדם אחר- לא מצליחה להחזיק זוגיות, לאחר גרושין חזרה לחיות בבית הוריה, נכנסה להריון, מרבה להיעלב ולריב עם אמא ובאופן כללי ניתן לתאר את התנהגותה כילדותית. התנהגות זו הערימה קשיים רבים על ההתנהלות בבית ועל התקשורת בין האמא לבת שהייתה תקועה.

אז כיצד ניתן להתמודד עם חוסר התאמה גילאי?
התרגיל הבא תמיד עוזר לאנשים לקדם תקשורת ולהגיב בפרופורציה הנכונה לאותו אדם.
עדיף להתייחס לאותם אנשים לפי גילם הרגשי ולא לפי גילם הכרונולוגי. בהתחלה אומנם קשה לעכל ולהתרגל לרעיון אך כך ניתן בדרך כלל לקדם תקשורת.
למשל אם קשה לך לנהל שיחה עם אדם בן 35 עקב התנהגות לא בוגרת. עדיף לנסות להעריך בן  כמה הוא לפי הגיל הרגשי שלו בן 12 או 17 או 20 ולתקשר איתו לפי גילו הרגשי בלבד.

דבר מעניין מאד לגבי הגיל הרגשי הוא שניתן לקדם אותו משמעותית קדימה לגיל בוגר יותר אך הוא גם יכול לסגת אחורה. על כך בכתבה אחרת.