יום ראשון, 30 באוגוסט 2015

האם גם אתה סובל מחרדה חברתית?

מאמר מאת ד"ר אורה גולן

שאלת את עצמך פעם מהי חרדה חברתית? האם יכול להיות שגם אני סובל ממנה? לחדרה חברתית יש כמה תסמינים אופייניים אותם ניתן לזהות. בכדי לענות על השאלות החשובות הללו אני מזמינה אותך לענות על השאלות הבאות:


  1. קושי להיות במקומות הומי אדם
  2. קושי להיות באירועים חברתיים כגון חתונה חגים ועוד
  3. קושי להיות עם יותר מ 2-3 אנשים
  4. קושי להיות בנוכחות אנשים מוכרים
  5. קושי להיות בנוכחות אנשים זרים
  6. חשש לשאול או להעיר משהו
  7. פחד מול סמכות
  8. קושי ליצור קשר עין
  9. קושי להסתכל על אנשים
  10. קושי שמסתכלים עלי
  11. קושי ליזום שיחה עם אנשים זרים
  12. קושי לנהל שיחה עם אנשים מוכרים
  13. קושי לשמור על קשרים חברתיים
  14. חשש לקבל ביקורת
  15. חשש לתת ביקורת
  16. ביישנות סגירות
  17. בלאק אאוט שכחתי מה רציתי לומר בנוכחות אחרים
  18. אילמות סלקטיבית


אם ענית אפילו על אחד בחיוב אפשר לקבל עזרה.
אם ענית על 3 בחיוב קרוב לוודאי שחרדה חברתית מונעת ממך מימוש פוטנציאל.
אם ענית על 5 או יותר בחיוב קרוב לוודאי שחרדה חברתית יוצרת תקיעות משמעותית.

חרדה חברתית מקשה מאד על הסובלים ממנה ונפוצה יותר ממה שחושבים. הרבה מהסובלים ממנה אלו אנשים חכמים ויצירתיים מאד עם רמת אינטליגנציה גבוהה ורמת מודעות גבוהה. הם מודעים לאופן שבו אנשים סביבם והתקשורת נותנים ביקורת ולכן מעדיפים להיות שקטים מתחת לרדאר הביקורת. ככל שיש כיום יותר לגיטימציה לביקורת פוגענית ושיימינג, הערות חסרות טקט וגבולות במדיה ובתקשורת הבין אישית כך אנשים עם חרדה חברתית מסתגרים יותר והחרדה החברתית מתעצמת.
חרדה חברתית יכולה להתחיל מהילדות המוקדמת בצורת ביישנות קיצונית ואף אילמות סלקטיבית. לעתים היא עוברת עם הגיל או ממשיכה לבגרות. יש אנשים שהחרדה החברתית הופיעה פתאום בבגרותם, חלקם אנשים בתפקידים בכירים שמתקשים לתפקד עקב החרדה. מטופלים מתארים שהם נמנעים לדבר בישיבות עבודה ולכן לא מזהים את הכישורים שלהם. יש כאלו שלא קיבלו קידום או לא התמודדו על קידום עקב החרדה.
כאשר היא מופיעה בגיל צעיר או בילדות היא פוגמת ביכולת לפתח כישורים חברתיים. חרדה חברתית שוחקת מאד וגורמת לאנשים להסתגר להתרחק ממפגשים חברתיים לפעמים היא ממש משתלטת ומפריעה לתפקוד.
כישורים חברתיים חשובים מאד לעתים אפילו יותר מהישגים אקדמיים ומקצועיים. בכל מקום עבודה יש את האנשים עם כישורים חברתיים יוצאי דופן שיודעים לקדם את עצמם רק בגלל יכולות התקשורת הבין אישית, למרות שמקצוענית הם משמעותית פחות מוצלחים מאחרים.

ילדים נוער או בוגרים שסובלים מחרדה חברתית מומלץ שיבואו לטיפול. הטיפול קצר וממוקד ללא שיחות, הנחיות או תרגולים. מטרת הטיפול לאפשר למטופל להרגיש יותר נוח בחברה, לשפר את הביטחון העצמי, לבנות חוסן רגשי ולחיות שבשלום עם עצמו ועם אנשים סביבו מוכרים וזרים ולקדם את עצמו.